Dolmabahçe Sarayı
(No Ratings Yet)
Loading...


Dolmabahçe Sarayı, otuz birinci Osmanlı padişahı Sultan Abdülmecid (1839-1861) tarafından yaptırılmıştır. İnşasına 13 Haziran 1843 tarihinde başlanan Saray, çevre duvarlarının tamamlanması ile birlikte 7 Haziran 1856 tarihinde kullanıma açılmıştır.

Saray’ın ana yapısı; Mâbeyn-i Hümâyûn (Selâmlık), Muâyede Salonu (Tören Salonu) ve Harem-i Hümâyûn adlarını taşıyan üç bölümden oluşur. Mâbeyn-i Hümâyûn; devletin yönetim işleri, Harem-i Hümâyûn; Padişah ve ailesinin özel yaşamı, bu iki bölümün arasında yer alan Muâyede Salonu ise; Padişah’ın devlet ileri gelenleriyle bayramlaşması ve kimi önemli devlet törenleri için ayrılmıştır.

Ana yapı; denize paralel bölüm boyunca bodrumla birlikte üç katlıdır. Harem dairelerinin bulunduğu kara tarafına uzanan bölümde ise musandıra (tavan arası) katlarıyla birlikte dört katlı bir yapı özelliği kazanmaktadır. Biçimde, ayrıntılarda ve süslemelerde gözlenen belirgin Batı etkileri, İmparatorluğun son döneminde değişen estetik değerlerin bir yansımasıdır. Öte yandan mekân örgütlenmesi, oda ve salon ilişkileri açısından, geleneksel Türk Evi plan tipinin çok büyük boyutlarda uygulandığı bir yapı bütünüdür. Beden duvarları taştan, iç duvarları tuğladan, döşemeleri ahşaptan yapılmıştır. Çağın teknolojisine açık olan Saray’a, 1910-1912 yıllarında elektrik ve kalorifer sistemi eklenmiştir. 45.000 m²lik kullanılır döşeme alanı, 285 odası, 44 salonu ve 6 hamamı vardır.

Padişah’ın devlet işlerini yürüttüğü Mâbeyn; işlevi ve görkemiyle Dolmabahçe Sarayı’nın en önemli bölümüdür. Girişte karşılaşılan Medhal Salon, üst kat ile bağlantıyı sağlayan ve protokol özelliği taşıyan Kristal Merdiven, elçilerin ağırlandığı Süferâ Salonu ve Padişah’ın huzuruna çıktıkları Kırmızı Oda; İmparatorluğun tarihsel görkemini vurgulayacak biçimde süslenmiş ve döşenmiştir. Üst katta yer alan Zülvecheyn Salonu; Padişah’ın Mâbeyn’de kendine özel olarak ayrılmış dairesine bir tür geçiş mekânı oluşturmaktadır. Bu özel dairede, Padişah için, mermerleri Mısır’dan getirilmiş görkemli bir hamam, çalışma odaları ve Sultan’ın günlük yaşantısını sürdürdüğü yemek ve dinlenme odaları yer almaktadır. Aynı bölümde bulunan ve Halife Abdülmecid’in kitaplarından oluşan kütüphane dikkat çekici mekânlardandır.

Harem ve Mâbeyn bölümleri arasında yer alan Muâyede Salonu; Dolmabahçe Sarayı’nın en yüksek ve en görkemli salonudur. 2000 m²yi aşan alanı, 56 sütunu, yüksekliği 36 m.yi bulan kubbesi ve bu kubbeye bağlı yaklaşık 4,5 tonluk İngiliz yapımı avizesiyle bu salon, Saray’ın diğer bölümlerinden belirgin bir biçimde ayrılmaktadır. Salonun avizesi, Sultan Abdülmecid tarafından İngiltere’den sipariş verilerek satın alınmıştır.

Dolmabahçe Sarayı’nın Batı etkileri altında, Avrupa saraylarından örnek alınarak yapılmış bir saray olmasına karşılık, işlevsel kuruluşu ve iç mekân yapısında, “Harem”in -eskisi kadar kesin çizgilerle olmasa da- ayrı bir bölüm olarak kurulmasına özen gösterilmiştir. Ancak Topkapı Sarayı’nın tersine, Harem, artık Saray’dan ayrı tutulmuş bir yapı ya da yapılar topluluğu değildir; aynı çatı altında, aynı yapı bütünlüğü içinde yerleştirilmiş özel bir yaşama birimidir.

Dolmabahçe Sarayı, hizmete açıldığı 1856 yılından, halifeliğin kaldırıldığı 1924’e kadar aralıklarla 6 padişaha ve son Osmanlı Halifesi Abdülmecid Efendi’ye ev sahipliği yapmıştır. 1927- 1949 yılları arasında Saray, Cumhurbaşkanlığı makamı olarak kullanılmıştır. Cumhuriyetimizin kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk, 1927-1938 yılları arasında İstanbul’daki çalışmalarında Dolmabahçe Sarayı’nı kullanmış ve burada vefat etmiştir.

1926-1984 yılları arasında protokol ve ziyarete kısmen açık olan Saray, 1984 yılından itibaren “müze- saray” olarak geziye açılmıştır.

Dolmabahçe Sarayı · Etkinlik Yorumları

Benzer Etkinlikler

Denge Resim Sergisi afiş

Denge Resim Sergisi

8 Mart’ta açılışı gerçekleşecek olan Filiz Nas’ın “Denge” isimli resim sergisine davetlisiniz. Sergi Tarihi:5-11 Mart 2021 Yer:Kartal Belediyesi Sergi Salonu

Buluşmalar Sergisi afiş

Buluşmalar Sergisi

Beşiktaş Belediyesi ve BELTAŞ A.Ş iş birliğiyle kültür sanat etkinliklerinin sınırlandırılmak zorunda kaldığı pandemi koşullarında Beşiktaş’ta anlamlı bir “Buluşma” gerçekleştiriyor. Sergi online olarak www.besiktascagdas.com web adresinde Mustafa Kemal Merkezi içerisinde yer alan Beşiktaş Çağdaş Sanat Galerisi’nde 3-28 Şubat 2021 tarihleri arasında ziyaret edilebilir.

AN’LIK SERGİ afiş

AN’LIK SERGİ

Leica’nın, şehrin birçok yerinden insan manzaralarına rastlayacağınız “An’lık” sergisinı 17 Şubat’a kadar Kanyon’da ziyaret edebilirsiniz.

Burhan Doğançay’ın 50 Yıllık Çalışmaları afiş

Burhan Doğançay’ın 50 Yıllık Çalışmaları

“Burhan Doğançay’ın 50 Yıllık Çalışmaları” Türkiye’nin ilk çağdaş müzesi olan Doğançay Müzesi, fotoğraf sanatçısı ve ressam Burhan Doğançay’ın 50 yıllık sanat hayatında ürettiği eserlere ev sahipliği yapıyor.

Korona Günlükleri Karnavalı Sergi afiş

Korona Günlükleri Karnavalı Sergi

21 Aralık – 6 Ocak tarihleri arasında çevrimiçi olarak sanatseverler ile buluşan Virtual Contemporary İstanbul devam ediyor.12 sanatçının eserlerinin yer aldığı ve Hasan Bülent Kahraman küratörlüğünde gerçekleşen “Korona Günlükleri Karnavalı” başlıklı sergiyi Akbank Sanat standında ziyaret edebilirsiniz.